۹ مطلب در شهریور ۱۳۹۷ ثبت شده است

حقوق مدنی 2

نوشته آقای شیری، دوره کارآموزی 96


جزوه حقوق خانواده

جزوه حقوق خانواده بر اساس نوشته های آقای امیری و شیری در کلاس درس استاد مطلق                                                    

دانلود PDF این جزوه

جلسه اول

 اولین مبحثی که در هر دادگاه باید موردنظر قرار بگیرد بحث صلاحیت است. صلاحیت دادگاه خانواده در قانون حمایت از خانواده مصوب 91 آمده است. قانون حمایت از خانواده سابق مصوب سال 53 می‌باشد که بعضی از مواد آن هنوز نسخ نشده است و مورداستفاده قرار می‌گیرد مانند ازدواج مجدد مرد.

 در ماده ۴ قانون حمایت خانواده[1] ۱۸ مورد در صلاحیت دادگاه خانواده ذکر شده است. از همین موارد هجده‌گانه نفقه، جهیزیه و مهریه در صلاحیت شورای حل اختلاف قرار گرفته است به شرطی که تا ۲۰ میلیون باشد. بالاتر از ۲۰ میلیون به دادگاه واگذار می‌شود. خواهان باید در دادگاهی طرح دعوا کند که خوانده در آنجا اقامت دارد. ماده ۱۱ آدم[2].

اقامتگاه زن شوهردار اقامتگاه شوهرش است ۱۰۰۵ ق.م.[3] در بسیاری از آراء دیوان عالی کشور برخلاف مواد ۱۱ آدم و ۱۰۰۵ ق.م حکم کرده است. با این استدلال که این دو ماده از باب غلبه است لذا هرگاه زن قهر کرده و مثلاً به خانه پدرش می‌رود خانه پدرش اقامتگاه زن می‌شود و لذا دعوا باید در آنجا اقامه شود.

چنانچه زن بخواهد اقامه دعوا کند مثلاً دادخواست مطالبه نفقه بدهد طبق ماده ۱۱ آیین دادرسی مدنی باید در دادگاه محل اقامت زوج اقامه دعوا کنند ولی در قانون حمایت خانواده به زن اجازه داده شده است که هم در محل اقامت زوج طرح دعوا کند و هم در محل سکونت خودش. ماده ۱۲ قانون حمایت خانواده[4].

 چنانچه زنی از شوهرش طلاق بائن بگیرد فرزندانشان

ادامه مطلب

حقوق تجارت دو مرکز آموزش

حقوق تجارت دو مرکز آموزش

شامل ورشکستگی و بررسی شرکت‌های ماده ۲۰ قانون تجارت

براساس جزوه آقای شیری

تعریف شرکت‌های تجاری: قراردادی است که به‌موجب آن دو یا چند شخص حقیقی یا حقوقی با هم توافق می‌کنند که آورده‌های خود را به قصد تحصیل سود مشترکا مورد تجارت قرار دهند و این شراکت خود را در یکی از قالب‌های پیش بینی شده در ماده ۲۰ قانون تجارت ایجاد و به ثبت برسانند.

قراردادی بودن شرکت اشاره به میل و اراده دارد لذا شرکت تجاری قهری نداریم اما شرکت مدنی قهری داریم مثل: ارث یا امتزاج در ماده ۵۷۴ قانون مدنی

ماده ۵۷۱ ق.م شرکت را به این صورت تعریف کرده است: اجتماع حقوق مالکین متعدد درشی واحد به نحو اشاعه. که دو نوع است: به صورت قهری ماده ۵۷۴ و به صورت ارادی ماده ۵۷۳ ق.م

امتزاج قهری یعنی مال به نحوی با هم مخلوط شده است که قابل جدا شدن نیست. البته امتزاج هم به صورت ارادی و هم به صورت غیر ارادی ممکن است

دو یا چند شخص: در ایران شرکت تجاری تک شخص نداریم.

آورده: ممکن است نقدی باشد یا غیرنقدی؛ مثلاً یک دستگاه اتومبیل. آورده غیر نقدی باید قیمت گذاری (تقویم) شود. بعد از تحویل آورده به شرکت شرکا نسبت به آورده حق عینی ندارند بلکه حق دینی دارند یعنی نمی‌توانند مثلاً بعد از یک ماه مال خود را طلب کنند تنها در صورتی می‌توانند مال را طلب کنند که شرکت منحل شده و بدهی‌ها تسویه شده سپس از باقی مانده به نسبت درصد طلب می‌توانند بردارند

ادامه مطلب

جزوه حقوق تجارت؛ بحث شرکت ها

جزوه حقوق تجارت، شرکت ها. نوشته شده توسط مرحوم دکتر فخاری استاد دانشگاه امام صادق علیه السلام


خلاصه چهار جلسه حقوق بین الملل خصوصی

تعریف حقوق بین‌الملل خصوصی

مجموعه مقررات و قواعدی که از روابط خصوصی اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی در عرصه بین‌الملل گفتگو می‌کند

واژه حقوق

در اینجا به معنای دانشی است که به بررسی قواعد حقوقی، روابط افراد در عرصه بین‌الملل می‌پردازد. (اسم جمع)

سایر معانی حقوق: جمع حق - دستمزد در حقوق اداری - رشته حقوق در دانشکده حقوق (تجزیه‌وتحلیل قواعد حقوقی)

واژه بین‌الملل

روابط بین دو کشور خارجی؛ بین 2 دولت پس قواعد داخلی که در یک کشور قابلیت اجرا دارد را خارج می‌سازد.

واژه خصوصی

روابط بین اشخاص لذا معاهده بین دولت با دولت دیگر، و همچنین روابط بین دولت با یک شخص، از محل بحث خارج است و باید در حقوق بین‌الملل عمومی بحث شود. مثلاً اجبار دولت بیگانه در کشور خارجی برای فروش یک زمین شخصی چون از جایگاه حاکمیتی می‌باشد، از محل بحث حقوق بین‌الملل خصوصی خارج است.

نحوه تشکیل دعاوی بین‌الملل خصوصی

1. طرفین یا یک طرف خارجی بوده و در ایران اقامه دعوی نمایند.

ادامه مطلب

دانلود خلاصه 5 صفحه ای از حقوق بین الملل خصوصی

این جزوه حاصل زحمت برادر عزیز شیری هست.



در این وبلاگ آرشیوی از فایل های مفید و کاربردی در زمینه های حقوق کامپیوتر موبایل روانشناسی زبان و غیره به صورت رایگان منتشر میشود با توجه به هزینه بر بودن تهیه هاست دانلود فایل روی کانال ما در روبیکا بارگزاری شده است.

آخرین مطلب
پربیننده ترین مطالب
آخرین نظرات
پیوندها